A.E. Waite, “Prantsuse ennustamismeetod”
Kaardipanemise ja okultse ennustamise juhend, Rider, 1912
KAARTIDEGA TULEVIKU ENNUSTAMINE: PRANTSUSE MEETOD
A. E. Waite
Prantsusmaal leidub piisavalt palju kaartidega ennustamise meetodeid, nagu teistestki riikides, sealhulgas Inglismaal. Meie enda omad on siiski peamiselt Mandri–Euroopa päritoluga, kuigi tundub (niivõrd kui sellisel kahtlasel ja keerukal teemal üldse saab veendunult rääkida), et Prantsuse süsteemid on suures osas omapärased, arvestades muidugi fakti, et kõigil juhtudel lähtutakse teatud üldistest põhimõtetest – seda sinnamaani, et võib väita, et need põlvnevad üksteisest või vähemalt ühisest algallikast.
Valisin ühe süsteemi, mis
vaatamata sellele, et seda märgati esmakordselt 19. sajandi alguses, on
tõenäoliselt minu lugejate jaoks uus. Seda tehakse tavalise piketikaartide
pakiga, mis, nagu enamik inimesi teab, koosneb tavalistest pildikaartidest ning
ässast ja iga kaardimasti numbritest 10, 9, 8 ja 7, välja arvatud madalamad
numbrid. Meetod on minu teada mitmel korral ilmunud, kuid arvatav autor väidab
end egiptlane olevat ja on öelnud, et avaldas oma väikese traktaadi Memphises,
mis tegelikult aga tähendab Pariisi. See pole väga täielik meetod ning
esmakordselt avaldatud kujul kaasnes sellega segadusi. Siin järgnevalt
äratoodud kujul on see teiste Prantsuse allikate põhjal niivõrd parandatud ja
laiendatud, et minu arvates sobib see alternatiiviks eelmises osas välja toodud
Inglise süsteemile. Pean aga selgitama, et need, kes soovivad seda kasutada,
peaksid võimaluse korral hankima Prantsuse või Šveitsi kaardipaki, milles
pildikaartidel olevad kujutised on täispikkuses, mitte peaga kummaski otsas,
ning kõik kaardid on vastasnurkades märgistatud kui Droit ja Renverse, mis
tähendavad “õigetpidi” ning “tagurpidi”. Vastasel juhul võib õpilane ka Inglise
kaardipaki ise vastavalt märgistada. Mis puutub ässadesse, ilmneb kõnealuste
variatsioonide puhul Inglise meetodiga võrreldes olulisi erinevusi.
Ehk oleks kohane enne jätkamist mainida, et osad Prantsuse autorid viitavad kaardimängude päritolust rääkides kellelegi nimega Jacquemin, kellelt osteti aastal 1392 kaks kaardipakki, pakkumaks meelelahutust Prantsuse kuningas Charles VI–le. On täiesti ilmselge, et see lihtne ajalooline fakt saab olla vaid üks episood mängukaartide ajaloos Prantsusmaal – asitõendid puudutavad ostu ja müüki ning oleks fantaasia vili eeldada, et selle juhtumi puhul oli müüja ühtlasi ka kaardid leiutanud kunstnikuks. Vahel öeldakse, et Hispaanias ja Itaalias olid kaardid olemas varem kui Prantsusmaal; on isegi spekuleeritud, et Konstantinoopolist pärit Kreeka immigrandid tõid need Itaaliasse, misjärel need levisid Itaaliast Prantsusmaale ja seejärel meie Gallia naabrite juurde. Igal juhul on kindel, et samal ajal kui Prantsusmaal esimest korda kaartide olemasolu mainiti, eksisteerisid need ka Itaalias, kuna neid mainitakse 14. sajandi lõpus kirjutatud Firenze kroonikas. Hispaanias keelati kaardid aga juba aastal 1332 Alphonsus XI ediktiga. Ehkki viimane väide põhineb autoriteedil, jäetakse selle põhjus lahtiseks ning ma toon selle välja, lisamaks, et meil on vähe võimalusi otsustada, millal kaarte esimest korda hasartmänguks kasutati; on arvatud, et alguses loodi need õpetamiseks või meelelahutuseks ning need ei sisaldanud hasartmängude kunstis nii vajalikke osade kombinatsioone. Varaseimad tähelepanekud, millele olen viidanud, ei anna mingit infot selle kohta, millistest kaartidest kaardipakid koosnesid, seda ei disaini ega arvu osas. Seega pole teada, kas ajal, mil me neist esimest korda kuuleme, vastasid mängukaartide sümbolid ja numbrid tarokaartidele või mitte; tarokaardid olid samal perioodil juba kindlasti olemas, kas eraldiseisvatena või muul kujul. Nagu ma juba ütlesin, on vaieldamatu tõsiasi, et need olid meie mängukaartide eelkäijad, kuid enamik arhailisi kaardipakke on vägagi erinevad. Saab vaid öelda, et peamiste trumpide sümbolismiskeem on kahtlemata vana ja vaieldamatult suure tähtsusega, ehkki kõik seni sel teemal kirjutatud kuulub unistamise valdkonda. Sellegipoolest on pühendatud eraldi osa taro elementidele, nende tähenduse kõrgemale tõlgendusele ja selle rakendamise kõrgendatud tähendusele. Jääb üle vaid öelda, et Prantsuse kaardipanemine 18. ja 19. sajandil seadis tooni kogu ingliskeelsele maailmale, kui mitte kogu Euroopale – et Alliette või Etteilla, mademoiselle Lenormand, madame Clement ja Julia Orsini olid kõikvõimalike kaartidega ennustamise prohvetid ning et välja arvatud teatud salajastes ringkondades, kus väidetavalt eksisteerivad eritraditsioonid, pole me teinud peaaegu midagi enamat, kuid vaid nende jälgedes käinud.
Kirjeldan esmalt erinevate allikate põhjal piketikaartide üldist tähendust, mida võib võrrelda alternatiivsete tähendustega, mida juba kirjeldati seoses lühema Inglise meetodiga. Tuleb mõista, et nagu teistelgi juhtudel, sõltub kõik kaardipanija kaemusest, intuitsioonist, ennustamisandest või – nagu seda vahel tavaelus kutsutakse – selgeltnägemisvõimest.
Ruutukaardid
Äss – kirjad või muul viisil saabuvad uudised
Kuningas – sõprus; kui sellele järgneb emand, siis abielu; kui see on tagurpidi, siis abieluga seotud takistused, raskused ja meelehärm
Emand – maalt pärit kaunis, kuid halba rääkiv naine; tagurpidi pööratult on see ennustatava jaoks nii sõnas kui teos otsesemalt kahjulik
Soldat – kirjakandja, toapoiss, postiljon, sõdur või uudiseid toov sõnumitooja. Kui kaart on õigetpidi, tähendab see häid uudiseid, tagurpidine kaart toob aga halbu uudiseid
Kümme – suur rõõm, kohamuutus, maalt tulev seltskond
Üheksa – hilinemine ja edasilükkamine, kuid need ei põhjusta läbikukkumist
Kaheksa – ärimees või noor kaupmees, kes on ennustatavaga äriliselt seotud
Seitse – head uudised, eriti kombinatsioonis ässaga
Ärtukaardid
Äss – rõõm, rahulolu ja mitme pildikaardiga kombineerituna ka abielud, meeldivas seltskonnas toimuvad pidusöögid jne
Kuningas – sõbraliku olekuga rikas mees, pankur või finantsasjatundja, kes võib ennustatava huvides tegutseda. Kui kaart on tagurpidi, on see inimene ihne ja temaga on keeruline asju ajada
Emand – aus, otsekohene ja abivalmis naine; tagurpidi olles tähendab see takistust plaanitud abielu osas
Soldat – sõdur või noor mees, kes soovib ennustatava heaks tegutseda, mängib tema elus mingit rolli ja on ühel või teisel moel tema liitlane
Kümme – üllatus, mis on tihti ainulaadne ning ennustatava jaoks kasulik ja meeldiv
Üheksa – üksmeel
Kaheksa – kodune ja eraeluline õnn, millega kaasneb edu ettevõtmistes; äärmiselt õnnetoov kesktee-saatustele ja vaikse eluga seoses
Seitse – abielu juhul, kui ennustatav on daam ja küsimuse all on tütred; kui tegu on mehega, toob saatus talle rikka ja õnneliku abielu
Potikaardid
Äss – koos kümne ja üheksaga tähendab see kaart surma ja kurbust (eriti leinast tulenevat), aga ka mitmest allikast pärinevat muret. Lisaks sisaldab see reetmise ja võib-olla ka varguse või röövi tõttu esineva kaotuse ideed
Kuningas – kohtunik või advokaat, kelle sekkumine võib soovimatuid tulemusi
tuua; tagurpidi pööratult tähendab see kaart kohtuasja kaotamist või üldist
asjaolude halvenemist
Emand – pettunud naine, võib-olla kurvameelne lesk; tagurpidine kaart tähendab naist,
kes oma pere teadmata või perega vastuollu minnes uuesti abielluda soovib
Soldat – mingit sorti häbi, mis on kahjulik ennustatava meelerahule ja ehk isegi vabadusele; tagurpidine kaart tähendab kõnealusele inimesele tõsiseid komplikatsioone või kui ennustatav on naine, siis ka reetmist armastuses
Kümme – mehe jaoks vangistus, kui sellele järgnevad sama masti äss ja kuningas;
naise jaoks haigus
Üheksa – pikaleveniv ja raskustega äritegevus; kui sellele järgnevad ruutu
üheksa ja risti äss, tähendab see hilinemist oodatud raha kättesaamisel
Kaheksa – kui sellele järgneb ruutu seitse, tähendab kaart halbu uudiseid toova
inimese saabumist; kui kaardi läheduses on pildikaart (kuningas, emand või
soldat) on tähenduseks pisarad, ebakõlad, vaesumine või töökoha kaotus
Seitse – tülid, rahutus; kui läheduses on leevendavalt mõjuvad ärtu kaardid,
ennustab seitse turvalisust, iseseisvust ja moraalset lohutust
Ristikaardid
Äss – eelised, kõikvõimalikud ärilised ja tööstuslikud hüved, võlgade lihtne kättesaamine, segamatu jõukus (aga seda eriti tingimusel, et risti ässale järgnevad ruutu seitse ja risti seitse)
Kuningas – mõjuvõimas, tugev isiksus, kes on õiglane ja ennustatava suhtes heatahtlik ning osutab talle tähtsaid teeneid; tagurpidi kaardi puhul tekib inimesel aga oma tegevuses raskusi ja ta võib isegi läbikukkumise ohus olla
Emand – tõmmu naine, rivaalitsemine, võistlemishimuline meelestatus; meest tähistava kaardi läheduses olles eelistab ta seda meest. Naist tähistava kaardi lähedal olles tunneb ta aga, vastupidi, ennustatava suhtes sümpaatiat; tagurpidi kaart tähendab, et see naine on väga saamahimuline, armukade ja truudusetusele kalduv
Soldat – armunud korralik noormees, kes kurameerib noore daamiga; naist tähistava kaardi läheduses olemine tähendab, et tal on väga head väljavaated edukas olla; mehega kõrvuti olles on põhjust loota, et see mees tuleb soldatile appi ja aitab tema edule kaasa, välja arvatud juhul, kui tegu on ärtu soldatiga, mis viitab ohtlikule rivaalitsemisele; tagurpidi olles tähendab see kaart, et isiku vanematelt võib oodata vastuseisu abielule
Kümme – kõikvõimalik jõukus ja hea õnn; kui aga kaardile järgneb ruutu üheksa, ennustab see viivitust raha tagasi saamisel; kui see kaart on kõrvuti poti üheksaga, mis tähistab kõikjal pettumust, ennustab see täielikku läbikukkumist; seega kui küsimus on kohtuasjas, tähendab see tõenäoliselt kaotust
Üheksa – edu armastuses; poissmehe või vallalise naise jaoks – lähenev abielu; lese jaoks – teine abielu
Kaheksa – soodne lahendus ennustatava jaoks tema raha- ja äriasjades
Seitse – armastusest põhjustatud mured, intriigid; kui kaardile järgnevad ruutu seitse ja poti üheksa, tähendab see palju häid asju ja suuri pärandusi perekonnalt
Toimimisviis kindlate juhtumite puhul
I
Abielu ja sarnaste teemade puhul
Sega piketikaardid ja tõsta kolm korda. Kui kõne all on olemasolev abielu, eemalda kaks kaarti, mis esindavad meest ja daami, kelle saatust asi puudutab. Pane need kaardid, pilt ülespool, enda ette lauale. Nagu tavaliselt, esindavad heledanahalisi inimesi ärtu ja ruutu masti kaardid ning tõmmusid risti ja poti. Inimesi tähistavate kaartide valimine näib tavaliselt isiklikest eelistustest või paremast äranägemisest sõltuvat, kuid vahel eeldatakse, et ruutukaardid tähistavad väga heleda nahaga ja blonde inimesi, potikaardid aga brünette ja väga tumedanahalisi.
Aseta ülejäänud kaardid kolmekaupa; vali igast kolmikust, milles esineb kaks sama masti kaarti, selle masti kõrgem kaart ning aseta see ennustatavat tähistava kaardi kõrvale. Pane ülejäänud kaardid hetkeks kõrvale (kuid hiljem läheb neid uuesti vaja). Kui mõnes kolmikus on kõik kaardid erinevast mastist, pane kõik kolm kõrvale jäetud kaartide hunnikusse. Kui kõik pakis olevad kaardid on sel moel läbi vaadatud, võta kõrvale pandud kaardid, sega ja tõsta samamoodi nagu enne ning jätka samal meetodil, kuni oled välja võtnud viisteist kaarti ning need ennustatavat tähistava kaardi kõrvale asetanud.
Kui ennustatav on tõmmu mees, ei kaaluta tema abieluga seotud soovi, kui viieteist kaardi hulgas pole risti kuningani viivat kolme järjestikust kaarti. Võib muidugi juhtuda, et kuningas on valitud seda meest ennast esindama. Kui meest esindab aga potikaart, peavad kolm järjestikust kaarti olema poti mastist.
Sama reegel kehtib ka siis, kui ennustatav on tõmmu noor daam, kuid lisaks kolmele järjestikusele samast mastist kaardile peab olemas olema ka sama masti äss.
Kui ennustatav on heledanahaline mees või naine, peab vastavalt sellele, kui hele nende nahk on, neid tähistama kas ärtu- või ruutukaartidega ning mehe puhul peavad esinema kolm järjestikust samast mastist kaarti, naise puhul lisaks veel ka äss.
Kui küsimus puudutab maakohas toimuvat abielu, on selle süsteemi seletajate väitel hädavajalik, et olemas oleksid kolm järjestikust ruutu kuningani viivat kaarti. See näib süsteemi kohta kehtivat seoses heledanahaliste inimestega, kuid tegu on vaid segase väljendusviisiga. Kui ennustatavat esindavad ruutukaardid, peavad need kolm järjestikust kaarti ilmselgelt olemas olema või siis hüpoteesile vastavalt abielu ei toimu; kui need aga esinevad, on järelduseks, et ennustatava soov täitub nii abielu toimumise fakti kui selle asukoha suhtes. Samas kui ennustatavat esindab mõni ülejäänud kolme masti kaart, siis vastavalt hüpoteesile peab ta oma maakohas toimuva abielu soovi täitumiseks saama kolm järjestikust kaarti nii ruutu mastis kui omaenda mastis. Pole eriti tõenäoline, et maa ja linna vaheline küsimus täiendavalt tõstatub, kuid kui see juhtub, on ehk parem sellele mõne teise süsteemi abil eraldi vastata. Pole mingit mõtet heledanahaliste inimeste nahatooni erinevusi ignoreerida ja neid kõiki eristamatult ruutukaartidega tähistada, kuna see avaldaks oraaklitele survet ja muudaks kaardipanemise kehtetuks.
Lõpetuseks, kui kõnealune abielu puudutab leske, on samavõrra tähtis, et kaartides sisalduksid poti kuningani viivad kolm järjestikust kaarti ning ärtu äss – mida on taaskord väga raske saavutada kõigi nende inimeste puhul, keda ei esinda potikaardid. See tuleneb sellest, et korduvabielusid esineb harva.
II
Pärandust puudutavate küsimuste puhul
Sega ja tõsta nagu ennegi ning aseta ennustatavat esindav kaart lauale. Poti ässa olemasolu, kui see ilmub õigetpidi, tähistab surmaga seotud tulu ehk teisisõnu pärandust. Kui ässa saadavad risti seitse, kaheksa, üheksa ja kümme, on oodata suurt raha juurdekasvu. Seda kombinatsiooni võib olla raske kätte saada, kuid väga suuri pärandusi esineb harvemini kui teistkordseid abielusid.
III
Kohtuasjade ja sarnaste teemade jaoks
Käimasoleva ega eesootava kohtuasjaga seotud väljavaateid ega seda tüüpi küsimusi üldiselt ei saa kommenteerida, kui kaarte pannes ei tule esile poti kuningat. Kui see kaart esindab ennustatavat, järeldub sellest automaatselt, et kohtuasja teemal ennustamine on võimalik ning see on ennustatava jaoks sellevõrra lihtsam. Kaartide segamine, tõstmine ja välja ladumine toimuvad samamoodi nagu enne kirjeldatud ning kui välja tulevad viis järjestikust potikaarti – äss, kuningas, emand, soldat ja kümme – võib karta, et kohtuasjast ei tõuse mingit tulu ning selle tulemus on ennustatavale ebasoodne või ei too talle kasu. Kui aga poti ässaga koos esinevad neli kümmet, tähendab see kohtuasjaga seoses suurepäraseid šansse. Šansid on vägagi head ka ühel teisel juhul, millest pikemalt rääkimisel olen ma ettevaatlik, kuna on peaaegu võimatu, et viisteist kaarti, mis selle ennustamismeetodi puhul valida tuleb, oleksid kõik punastest mastidest. On laialt teada, et kaardipanemist puudutavate tööde kokkupanijad unustavad vahel oma süsteemidele kehtivad piirangud ja sattuvad seetõttu naeruväärselt täbaratesse olukordadesse.
IV
Vargusega seoses
Varguse avastamiseks on tingimata vajalik nelja soldati esinemine ning juhtumisi pole see väga keeruline, ehkki ka mitte liialt lihtne, et need neli kaarte pannes korraga välja tuleksid. Kaartide panek käib täpselt samamoodi nagu ennegi. Kui viieteist kaardi hulgas esinevad poti kuningas ja kaheksa, tähendab see, et varas on juba vanglas; kui kaartide hulgas on poti äss, on vang surmaohus; risti ässa, risti kuninga ja ärtu emanda olemasolu lubab loota, et varastanud isik hüvitab ise oma teo. Lõpetuseks võib öelda, et ruutu ülekaal annab alust arvata, et varas on arreteeritud, kuid seoses muu süüdistusega kui see, mida ennustatav ise eelistaks.
V
Vangis olevale inimesele
Küsimuse all on see, kas kinnipeetaval on võimalik kiiresti vabaneda. Kaartide panek käib täpselt samamoodi nagu ennegi, välja arvatud see, et kõigepealt valitakse kaart, mis tähistab vangistatud inimest, mitte ennustatavat. Ladumisel saadud viitteist kaarti loetakse tavalisel moel. Ärtu emanda, risti soldati, risti üheksa ja nelja ässa olemasolu annab lootust, et vabanemine saab lihtne olema ning on käeulatuses. Mida vähesemad neist kaartidest esindatud on, seda enam soovitud sündmus hilineb, ning kui ükski neist esindatud pole, on see tõenäoliselt küllaltki kaugel. Seevastu poti kaheksa ja üheksa, poti kuninga ning ruutu soldati ja üheksa esinemine tähendavad, et vabadusse saamise võimalus on väga väike ning see võib juhtuda vaid paljude takistuste ületamise järel ja sellest tingitud pika viivitusega.
VI
Reisil olijatele
Eeldatakse, et ennustatav pole ise reisil, vaid küsib kellegi kohta, kelle saatus talle mingil põhjusel huvi pakub, olgu selleks siis sõber või keegi muu. Toimi nagu ennegi ning vali eemalviibivat inimest esindav kaart. Kui kaardid on laotud, tuleks vaadata, kas viieteist kaardi hulgas on ärtu äss, ruutu äss ja ruutu kümme, mille olemasolu ennustab uudiste saamise tõenäosust. Kui esineb ka ruutu seitse, on uudiste saamine kindel. Kui aga reisil olevat inimest esindava kaardi läheduses on poti kümme, on põhjust karta, et ta on haige; tagurpidine poti äss tähendab aga, et teda ohustab miski muu kui haigus. Kui sel inimesel on määratud õnnestuda ettevõtmises, millega seoses ta välismaal viibib, saadavad teda ärtu üheksa, äss ja risti kuningas. Kui selle isiku kaardiga seoses ilmub ruutu kaheksa, tähendab see, et ta on tagasi pöördumas.
Kõigi ülaltoodud juhtude puhul esineb kaartide panekus variatsioon, kus kaarte pannakse kauem – seni, kuni viieteist kaardi asemel on saadud kakskümmend üks. Niinimetatud egiptlane on teadjapositsioonilt kirja pannud, et punaste kaartide ülekaal ennustab kõigil juhtudel edu inimesele, kellele kaarte pannakse. Ärtu äss, kümme, üheksa, kaheksa ja seitse ennustavad uudiseid, mille puhul võib ennustatavale õnne soovida. Samad kaardid risti mastist ennustavad edu kohtuasjas või õnnelikku numbrit lotomängus. Poti masti puhul ennustavad samad kaardid sugulase või sõbra surma, kuid pole kuigi selge, kas sellest ennustatava jaoks tulu tõuseb, kuna üldiselt on selle masti iseloom hukutav ja võib peaaegu öelda, et poti kaardid esindavad kaarte pannes suurimat ebaõnne. Samade numbritega ruutukaardid ennustavad sama, mis ärtud.
Nii palju siis egiptlasest ning neist, kes on tema jälgedes käinud ja ta meetodit laiendanud. Ilmselt on olemas mitmeid teisi piketikaartidega tuleviku ennustamise süsteeme, kuid kuna ühtki kindlat autoriteeti ei eksisteeri, ei anna mingit eelist see, kui vähendatakse elementide arvu, mille põhjal ennustamiseks vajalikku prognoosi teha saab. Tavalises kaardipakis on seitsmest väiksematel kaartidel oma eriline tähendus ja sellest tulenevalt ka oma eriline kasutusviis. On ilmselge, et täielikum kaardikomplekt annab täielikuma tulemuse, ning see on üks põhjuseid – lisaks nende mõõdetamatult paremale sümbolismile – miks tarokaardid, millel on nii palju täiendavaid numbreid, pakuvad kaardipanemiseks rikkalikumaid võimalusi kui tavalised kaardid. Seega tuleb aru saada, et prantsuse meetodit esitledes ei taotle ma selle soovitamist neile, keda sellised teemad huvitavad (soovitaksin seda meetodit vaid tema lihtsuse tõttu) ning kuigi tõin lisaks kaartide panemise viisidele teise allika põhjal välja vaid kolmekümne kahe kaardi eraldiseisva tähenduse, pole ühtki põhjust, miks õpilane või lugeja ei peaks tervet kaardipakki kasutama. Nii käesoleva kollektsiooni raames kui sellest väljaspool leidub küllaga võimalusi väiksemate kaartide tähenduse mõistmiseks; nende olemasolu ei vähenda süsteemi väärtust nende jaoks, kes seda järgivad ning nagu viitasin, aitavad need kaartide lugemisele kaasa. Kui silmad ja intuitiivne meel on avatud, on seda tüüpi asjade puhul hea, kui materjalid, millega need töötavad, pole põhjendamatult piiratud. Kolmkümmend kaks piketikaarti pole kabalismi Absoluudi kolmkümmend kaks rada, seega ei seostu väiksema numbriga mingit erilist maagiat või kui see ongi kuhugi sügavale peidetud, pole mulle määratud seda leida – puudujääk, mida näin jagavat süsteemi leiutajatega, kuna ka neil pole üldse õnnestunud seda põhjendada.